Geen evenementen

Werkbezoek aan Zeeuwse Gronden Ovezande

mw m j a w  maaike walraven-janssen

Als raadslid wordt je vaak uitgenodigd voor tal van activiteiten. Het gaat dan vooral om kennis te nemen van het werk van een organisatie of stichting. Zo werden we uitgenodigd door wooncorporatie Woonburg voor een werkbezoek aan Ovezande.

Het doel van dit werkbezoek was kennis te maken met een woonlocatie van Zeeuwse Gronden. Zeeuwse Gronden is een zorginstelling voor begeleid wonen van mensen met psychiatrische problemen. Bij Zeeuwse Gronden staat de relatie tussen familie en cliënt centraal. In Zeeland is er vraag naar deze specifieke vorm van warme zorg. De afgelopen jaren is op diverse plaatsen in de provincie deze beschermde woonvorm gerealiseerd. Ook in de gemeente Veere is er behoefte aan deze vorm van wonen en zorg. Samen met de gemeente, Zeeuwse Gronden en Woonburg is het plan gemaakt om een woonlocatie in Koudekerke te ontwikkelen.

In de afgelopen periode zijn inwoners van Koudekerke geïnformeerd. Ook zij werden uitgenodigd voor het werkbezoek aan de woonlocatie in Ovezande. Op 8 oktober gingen inwoners en enkele raadsleden onder leiding van Marco van der Wel, directeur Woonburg, naar Ovezande. Daar werd het gezelschap ontvangen door Jan van Blarikom, directeur van Zeeuwse Gronden, die uitleg gaf over de werkwijze van Zeeuwse Gronden. Bijzonder was dat de buren van de woonvorm uit Ovezande er waren om hun ervaringen te delen en vragen te beantwoorden. Verder hebben we de appartementen van enkele bewoners bezocht en gezien dat ze zich thuis voelen op hun nieuwe woonplek.

Maaike Walraven, raadslid

2015-10 Overzande 2