ma jan 29 @19:30 - 09:30PM
Fractievergadering
ma feb 26 @19:30 - 09:30PM
Fractievergadering

Waarom duurzaamheid gedefinieerd moet worden

De aanleiding voor mijn stuk is een bezoek van de onderzoeksgroep ‘Science in Residence’ aan onze PvdA/GroenLinks-fractie. Deze onderzoeksgroep van de Hogeschool Zeeland gaat zich bezig houden met een nieuw duurzaamheidsplan voor onze gemeente. Ter voorbereiding deden zij een bezoek aan alle fracties om de sfeer te proeven en te peilen wat de verschillende fracties verstaan onder duurzaamheid. Dit alles brengt mij tot de vraag: ‘Wat is nou duurzaamheid?’ Een VN-commissie in 1987 kwam tot de volgende definitie: ‘Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit bij de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen’. Een prachtige definitie, maar wat betekent dit nu eigenlijk voor de gemeente Veere?

Het etiket duurzaam wordt soms al te gemakkelijk op gemeentelijke plannen geplakt. Een oorzaak hiervan is dat niet iedereen dezelfde definitie van duurzaamheid hanteert. Zolang er geen duidelijk komt over dit begrip kan iedereen het naar eigen behoefte uitleggen. Een voorbeeld hiervan is ‘duurzame werkgelegenheid’. Natuurlijk is niemand tegenstander van meer en stabiele banen, maar het gebruik van het woord duurzaam leidt af van waar het voor zou moeten staan. Zo kan het zelfs gebeuren dat het langer aanhouden van de straatverlichting (wel met LED-verlichting!) wordt verkocht als duurzaam. Zoiets hoort niet in een duurzaamheidsplan, maar in een leefbaarheids- of veiligheidsplan.

Het is daarom nuttig fundamenteel met elkaar over duurzaamheid verder te praten. Het liefst met een deskundige erbij. Denk bijvoorbeeld aan een gemeente die al verder is dan de gemeente Veere. Tot nu heb ik alleen nog aangegeven wat er niet in een duurzaamheidsplan van Veere hoort te staan. Uiteraard zijn er ook zaken die er volgens mij absoluut wel in horen, dit zijn:

1. ·        ecologisch beheer,
  2. ·        een energie neutrale gemeente,
  3. ·        natuur,
  4. ·        ruimtelijke ordening (de balans tussen rood en groen),
  5. ·        stappen naar een circulaire economie.

Als we de definitie duidelijk hebben kan de gemeente eindelijk aan de slag. Zo zou wat mij betreft duurzaam bouwen door de gemeente afgedwongen moet kunnen worden. En zouden we de middelen die we hebben moeten toepassen om Veere echt duurzaam te maken.

Profielfoto TomLievense

Tom Lievense