Bestemmingsplan Buitengebied Veere - vervolg september 2013

Buitengebied - verkleind

Hier is veel over gesproken, het regelt wat wel en niet kan in het buitengebied (incl. strand en duin). De gemeente hield inspraakbijeenkomsten, zoals over agrarische ontwikkelingsmogelijkheden, recreatie en natuur- en landschapswaarden.

Onze fractie PvdA-GroenLinks Veere heeft oog voor kansen voor agrarische ondernemers. Het buitengebied hoeft niet op slot, maar behoud en beheer van het landschap is voor ons belangrijk. We hebben niet kunnen voorkomen dat 350 agrarische bouwvlakken kunnen uitbreiden, hopelijk gaat dit niet leiden tot een te groot ruimtebeslag op ons landschap. Wat overeind bleef is dat het college maatwerk zal bieden bij de afbouw van de elf intensieve veehouderijen.

De Commissie Milieu Effect Rapportage is betrokken bij dit bestemmingsplan en bracht een kritisch rapport uit waaruit bleek dat de stikstof-uitstoot hoger is dan gewenst. Daarin wordt gevraagd om maatregelen om de toekomstige meer-uitstoot te beperken vanwege mogelijke schadelijke effecten op de Natura 2000 –gebieden als Veerse Meer en de Manteling.

College en overige fracties tilden niet zwaar aan de rapportage, maar wij zijn van mening dat dit probleem zich de komende jaren opnieuw zal aandienen als het gaat om de bescherming van het gebied Nationaal Landschap van ZW-Zeeland. De komende jaren zullen we als fractie met eenzelfde inzet het gesprek voeren om onze Veerse natuur- en landschapswaarden te kunnen bewaren!