Veerse samenleving loopt 9 ton parkeergeld mis

De gemeenteraad heeft de parkeertarieven voor de dagtoerist verlaagd. Dat scheelt negenhonderdduizend euro inkomsten. Het is een (dure) verkiezingsstunt. Nu zitten we met een warboel aan parkeertarieven. Op de Westkapelse zeedijk een stuk gratis, een paar meter verderop betaald parkeren (een jaarkaart voor 40 euro) en parkeren aan de andere kant van de dijk kost 100 euro per jaar. Een wonderlijk detail is het tarief van een dubbeltje per minuut in het dorp Zoutelande. Dat is dus maar liefst 6 euro per uur.

Het ergste is: je kunt nogal wat doen met 9 ton per jaar. Bijvoorbeeld: maatregelen die de verkeersoverlast beperken in Aagtekerke, Grijpskerke, Oostkapelle of Domburg. De Markt in Westkapelle herinrichten, je voorbereiden op de steeds hogere bouwkosten voor de scholen, gymzalen en dorpshuizen. Woningen verduurzamen, straten opknappen en nog veel meer. Dingen waar de inwoners om vragen en die echt nodig zijn.

Een verkeerde keuze waar de leefbaarheid onder gaat lijden, vindt PvdA/GroenLinks. We krijgen meer dagtoeristen, zoekend naar een ‘goedkopere’ parkeerplaats. De SGP, VVD, HVV en CU willigen alle wensen in van vooral ondernemersverenigingen en een visie ontbreekt. Het dubbeltje valt de kant op van de dagtoerist, dat is wel duidelijk.