Geplaatst op

Wat hebben we bereikt de afgelopen twee jaar (deel 12)

Reguleren kamerverhuur

In de gemeente Veere wordt door veel particulieren kamers verhuurd. Voor de gasten, die daarvoor kiezen, een mooie en betaalbare manier van vakantie vieren en voor verhuurders een aantrekkelijke manier om wat bij te verdienen. Hierdoor profiteren inwoners van Veere van het toerisme en is er meer draagvlak.

Helaas heeft dit ook een keerzijde. Starters kunnen geen betaalbare woning meer vinden, omdat investeerders ze opkopen voor kamerverhuur. Verhuur van kamers is in bepaalde gevallen geen leuk extraatje meer was, maar een broodnodige noodzaak om überhaupt nog een huis te kunnen kopen. Twee jaar lang heeft het vorige college in Veere geprobeerd hier een regeling voor te ontwerpen. Talloze malen is er over gesproken in de gemeenteraad, het kwam echter niet van de grond.

Met het wisselen van het college kwam er gelukkig wel schot in. Door het huidige college, en met name door wethouder Maas van PvdA/GroenLinks Veere, ligt er nu een regeling voor beperking kamerverhuur voor maximaal twee kamer en duidelijke regels. Ook is het gelukt een overgangsregeling voor bestaande gevallen te maken, die unaniem door de raad is aangenomen en door de georganiseerde B&B-houders positief is ontvangen. Met deze regeling voorkomen we dat gewone woningen onttrokken worden aan het woonbestand, bevorderen we de leefbaarheid in de kernen en blijven particulieren in de gelegenheid wat bij te verdienen. Een mooi resultaat!